יום חמישי, 9 בפברואר 2012

בלנדד וויסקי, סינגל מאלט וויסקי - העיקר ששותים וויסקי



אני אוהב וויסקי.
אני אוהב הרבה סוגים, מכמה איזורים שונים, עם מגוון טעמים שונים ומשונים.
בעקבות דיון עם אחד מחבריי שבו הוא טען שהוא יכול להבחין בין בלנדד וויסקי לבין סינגל מאלט וויסקי בטעימה עיוורת (כן, שוב טעימה עיוורת....) , החלטתי להרים את הכפפה וארגנתי (בצורה ידידותית, כן?) טעימה עיוורת קטנה עבורו.
הייתי חייב לבדוק את הטענה. מיותר לציין שאני חלקתי על דבריו.
לטעמי, בהינתן בלנד טוב, יהיה קשה מאוד לדעת מה מהם הוא מה.

לטעימה עצמה היו מספר חוקים בסיסיים:
1. 2 סוגי וויסקי בלבד
2. 4 כוסות וויסקי - בעיקר כדי לנטרל את העובדה שיש לו סיכויים גבוהים לנחש (על כך בהמשך) אפילו מבלי לדעת מה הוא שותה.
3. נציג מטעמו אחראי על המזיגה ומחזיק את התוצאות
4. על הבלנד והסינגל להיות באותה רמת מחיר פלוס מינוס
5. ללא דברים נחותים........
6. חוק הכוס האחת - על הטועם לקחת כוס אחת (בלבד!) ולהכריז האם זהו בלנד או סינגל.

פשוט לא?
לא.

שדיברנו על הטעימה, לא היה לי ספק איזה בלנד אני אשים מולו  - הבחירה שלי הייתה Johny walker double black.
לטעמי, הבלנד הזה שונה ממה שמרבית האנשים מכירים על בלנדים. מה אנשים חושבים על בלנדים? שזה משקה "נחות",
שנועד בעיקר על מנת להשתכר. אני אומר שבמרכיבים איכותיים, מיושנים מספיק, ה"עוקץ" (אם קיים) נעלם וניתן ללא ספק להגיע לתוצאות טובות עד מאוד. הבלנד הזה מעוגל הרבה יותר ועולה על השחור הרגיל.
ערב לפני הטעימה עברתי על ארון המשקאות שלי וטעמתי מספר וויסקים כדי לבחור יריב שיעמוד בדרישות.
לאחר מספר כוסות (...) החלטתי לבחור ב Bowmore 12, אחד מאהובים עליי.

בשביל להפוך את הטעימה למעניינת ועל מנת להוריד את סיכויי הניחוש של הטועם, ל 2 כוסות הוספתי מעט מים, שידעתי שהוא יוסיף בעצמו כאשר יוגשו לו הכוסות.
התוצאה הייתה שהוא קבל 2 סוגי וויסקי, 4 כוסות, 4 טעמים שונים. פייר? למה לא.


למי שלא טעם ומכיר את שניהם, אני מבטיח לכם שזו לא משימה קלה.
קהל לא קטן התאסף מסביב ותרם לאווירה. פרשנויות נזרקו לאוויר, הערות נאמרו, והטועם בשלו - מריח, טועם , מגלגל.
בשלב מסויים בחר הטועם את אחת הכוסות, הפריד אותה מהשאר וטען שזהו הסינגל מבין החבורה ואילו השאר הינם בלנד.
הטעימה עצמה הסתיימה כאן, אך לפני הכרזת התוצאות, בקשתי ממנו לנסות להפריד מבין 3 הכוסות הנותרות, שכן וויסקי זהה לזה שהוא הפריד נמצא באחת מן הכוסות. הוא אכן מצא אותה בקלות לאחר שהמידע הנ"ל ניתן לו - שאפו.



הוא הצליח? טעה?
טעה.
הוא בחר בכוס הבלנד, ללא תוספת מים כסינגל.
מה זה אומר? האמת שלא הרבה. בעיקר שאין לזלזל במונח בלנד וכי ישנם מציאות לא קטנות בנושא.

לא התעצלתי וחיפשתי מידע נוסף ברשת על הנושא.
מצאתי מספר מאמרים מעניינים שאני ממליץ לקרוא:
http://scotchnoob.com/2011/03/24/why-should-i-care-about-blends/
http://www.dramming.com/2010/06/16/whisky-myths-debunked-1-the-purity-of-single-malt/
http://www.dramming.com/2010/06/10/poll-result-your-opinion-on-blended-scotch/

ענת מתעקשת: לא לשכוח, אם שותים לא נוהגים...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה