יום ראשון, 15 באפריל 2012

"בודק את הנושא"

אני אחרוג ממנהגי ואדבר הפעם באופן אישי על מה שקורה מאחורי הקלעים.

הרבה חברה פנו אליי לאחרונה והתעניינו בנושא רכישת בקבוקים או מעבר שלי לצד המסחרי.
התשובה שלי היא שאני בודק את הנושא, למרות שזה מוקדם עבורי.
השאלה הצפוייה היא מה זה אומר "בודק את הנושא".
מה זה בכלל אומר מעבר לצד מסחרי, מה זה אומר למכור בקבוקים?

זה נושא מורכב, אבל אני אשתף אתכם בלבטים תוך כדי פירוק למספר מרכיבים:

ידע
בתחום עשיית הבירה ידע וניסיון הם הכוח האמיתי. למרות שרמת הידע שאני צובר עולה מיום ליום, עדיין ישנם חוסרים רבים אצלי. אני אומנם לומד המון, אבל אין תחליף לניסיון. אני עדיין מנסה לשפר את הדברים שאני עושה היום, ולמרות שנראה שאני עושה אותם טוב ונכון, אני חושב שזה עדיין לא זה. יש לי את היושר האישי להצביע על כך. כמו שכתבתי כאן, אני מסתכל בעיקר לטווח הארוך ולא לטווח הקצר.

איכות
אחד הדברים ששמתי לב אליהם במבשלות בוטיק רבות, זה הירידה באיכות המוצר עם תהליך הגדילה שלהם. עליי זה לא מקובל. אני לא יודע בוודאות מה מקור הבעיה כאן. האם זה הרצון להוזיל עלויות? האם מעגלים פינות? האם אופן הבישול והייצור ה"ההמוני" משפיע על התוצר הסופי?
שני הבאצ'ים הנסיוניים האחרונים שלי הועפו לאחר כבוד במורד הביוב. האם כעסק שרוצה למכור הייתי נוהג כך? אני רוצה להאמין שכן.

זמן
בעיה רצינית. זה לא ה day job שלי. אומנם תהליך הבישול עצמו אינו ארוך במיוחד וברגע שנכנסים למעגל של בישול,תסיסה וחוזר חלילה, נוצר סדר מסויים, אבל ישנם דברים נוספים שאני מתעסק בהם. היי, זה אפילו לא התחביב העיקרי שלי. רק הפציעה שלי בשנה האחרונה הותירה לי דיי זמן להשקיע בתחום. מה יקרה לאחר שאחלים באופן מלא? מכירה אומרת התחייבות ופוטנציאל ההרס העצמי - גדול.

תמחור
עוד נושא ענק. הנושא תלוי לא רק במרכיבים שאת עלותם קל מאוד לחשב, אלא דווקא במרכיבים כגון: הרווח הרצוי, עלויות השיווק וההפצה (אם יש), עלות הזמן.
עלויות השיווק וההפצה מבחינתי זניחות עד לא קיימות כרגע, זה מפורט גם בסעיף הבא.
הרווח הרצוי - לטעמי עושה את ההבדל בין "עסק" לבין תחביב שמממן את עצמו.
עלות הזמן - איך מחשבים את עלות הזמן? האם זה עסק? האם זה תחביב?
אני ממליץ לקרוא את הכתבה הזאת, היא נוגעת בדיוק רב בנושא בתמחור, אומנם של יין, אבל העיקרון זהה.
האם ניתן לייצר כמויות קטנות ולהיות אטרקטיביים במחיר? מה זה בכלל מחיר אטרקטיבי?
לשמחתי, התגייס כאן לעזרתי חבר טוב ובימים הקרובים ננסה לראות לאן אנחנו מגיעים.

שיווק והפצה
אני לא נכנס לזה כרגע. היות שברמה הבסיסית אין לי אינטרס להפצה בסדרי גודל כאלה, אין לי יותר מדי מה לפרט כאן.
אני ממליץ לקרוא את המאמר החביב הזה, סתם כחומר קריאה שיווקי.

הרבה שאלות עולות כאן.
החשובה מכולן היא זו: מה אני רוצה לעשות עם זה? מה המטרה שלי?

אני אשמח לקבל פידבקים רבים ככל האפשר מכם, אם באופן אישי ואם במסרים\תגובות\מיילים.
מה אתם אומרים?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה